Köp- och leveransvillkor

Ölands Örtagård har som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Nedan följer de köpvillkor som vi arbetar efter och som överensstämmer med gällande lagstiftning och våra egna riktlinjer.

Priser
Alla priser är som standard i SEK inkl. 12 % moms på mat och 25 % på hudvårdsprodukter. Priset som gäller är det som är angivet den dag du gör din beställning.

Beställning
Vi förbehåller oss rätten att logga ditt IP-nummer vid beställning. Ölands Örtagård behandlar personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL). Minderåriga (under 18 år) får inte genomföra köp utan målsmans godkännande.

Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din beställning. Här är det viktigt att du fyller i rätt email adress vid registrering. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med oss.

Betalningsalternativ
När du beställer från Ölands Örtagård kan du betala med kort, mot faktura eller via direktbetalning. Vi samarbetar med Payson och använder deras tjänster som sker enkelt och säkert. De håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade. Vid köp på faktura tillkommer en fakturaavgift på 29 kr exklusive moms och fakturan har en löptid på 14 dagar

Fraktavgift
Fraktavgift inom Sverige tillkommer med 59 kr inkl. moms. Beställningar över 500 kr inkl. moms skickas fraktfritt inom Sverige.

Alla våra paket skickas med Postens Varubrev om inget annat är avtalat i förväg. Även till Företagsadresser skickas med Postens varubrev om inget är avtalat innan. Leveranstid - Beräknad leveranstid är ca 3-5 helgfria arbetsdagar. Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen.

Leveransförseningar
Kan t ex ske när en leverantör inte kan fullfölja sina förpliktelser med leverans mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen orsakat. Vi meddelar alltid kunden om leveranstiden kraftigt avviker från den vi uppgivit.

Transport
Vi använder oss av Posten när vi skickar varor. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart anmäla detta till ombudet. Om ombudet inte åtar sig skadeansvaret kontaktar du oss på Ölands Örtagård. Vi skickar för närvarande endast produkter inom Sverige.

Transportrisken
Tillsammans med vår fraktpartner står vi för transportrisken d.v.s. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för eventuell retur till oss.

Reklamation
Vid felaktiga ordrar eller defekta varor går det givetvis att reklamera ditt köp, vi tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt. Reklamationer ska vara oss tillhanda inom 14 dagar från mottagandet av beställningen Skulle varan vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. För vi vill ju att du ska vara nöjd med ditt köp.

Kontakta oss och ange ordernummer, kunduppgifter och orsak till reklamation. Varan ska återsändas väl emballerad och i originalförpackning. Vid giltigt returärende står Ölands Örtagård för returfrakten. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den är du betalningsansvarig. I det fall du har gjort en felbeställning och vill att Ölands Örtagård återtar produkten debiteras du 10 % av ordervärdet samt fraktkostnad.

Ångerrätt
Du har enligt "Distansavtalslagen" rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter mottagandet av varan. Returnerad vara måste vara oöppnad och oskadad, väl paketerad samt orderbekräftelse bifogas med returen. Varorna ska vara väl förpackade i godkänt ytteremballage. Transportskador på grund av dåligt emballage debiteras dig som kund. Kontakta alltid Ölands Örtagård innan du sänder tillbaka varan. När vi mottagit paketet i retur återbetalar vi dina pengar. Frakt, returfrakt och kostnader för emballage står du som kund själv för, vi löser inte ut ofullständiga försändelser och återbetalar inga fraktavgifter.

Ej avhämtade paket
En beställning är ett avtal mellan oss och våra kunder/dig. Vid returer av paket som inte blivit avhämtade förbehåller vi oss rätten att debitera dig för våra omkostnader. Som för närvarande är 129 kr inkl. moms. Vi reserverar oss för eventuella prisförändringar när det gäller logistikombuds fraktkostnader och avgifter.

Kundregister
Ölands Örtagård lagrar personuppgifterna i ett kundregister, och kommer endast att användas utav oss. Uppgifterna används i postorderhanteringen, och ibland för att du som kund ska få del av erbjudanden och nyheter. Du kan när som helst tacka nej till att få sådana erbjudanden.

Förbehåll
Ölands Örtagård reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll. Av tekniska skäl kan det vara svårt att återge exakta färgnyanser på produkterna. Alla texter, bilder och upplägg får inte kopieras. Vänligen respektera detta.

Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att behandla din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg medan du handlar. Session cookies lagras inte på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Genom att bekräfta köpet i webshopen godkänner du automatiskt våra köpvillkor.

Force Majeure
Ölands Örtagård är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Om du har någon fråga eller något känns oklart är du alltid välkommen att skriva, ringa eller e-posta dina frågor till oss.

Följ oss på: